דף הבית >> ספריה >> קישורים >> תרפיה באמנות


 
    קישורים בנושא תרפיה באמנות 

 
 

 

"היצירה היא יצר וצורה : על פסיכוביולוגיה ואבולוציה באמנות" הרצאתו של ד"ר אילן קוץ בכנס "צבעי הנפש – האמנויות בטיפול במרחב הטראומטי" באתר נט"ל

כדאי להזכיר כבר בתחילה, כי אי דבר מטעה יותר לגבי האמנות מאשר האשליה, כי ניתן להתקיים בלעדיה. ליצירה האמנותית תפקיד קיומי. 
• ניתן לראות זאת באמצעות התצפית הפילוגנטית, קרי: ההתבוננות על ההיסטוריה ההתפתחותית של האנושות משחר הקיום ועד היום. התבוננות כזו מראה, כי מיושבי המערות של פעם ועד ליושבי קוביות הבטון של היום, הדגימו בני-האדם צורך להבעה אמנותית: לצייר (את חוויית הציד), לשיר, לרקוד ולספר את סיפורי השבט. צורך זה להבעה לא פסק עד היום. 
• באמצעות התצפית האונתוגנטית, קרי: ההתפתחות האנושית הפרטנית מילדות ועד זקנה, אנו יודעים כי כל בני-האדם בהתפתחותם המוקדמת, כילדים, הינם ציירים, רקדנים, פסלים, מספרי סיפורים ומזמרי זמירות. גם צורך זה אינו עובר. אולם, ברוב האנשים – הוא מתמעט. ואכן, הרוב מפסיק ליצור אמנות, אולם בה במידה רוב בני-האדם אינם חדלים לצרוך אמנות. כדאי גם להזכיר, כי היצירה אינה נחלתה של האמנים בלבד. עיסוקם של רבים ניתן להגדרה כעיסוק יצירתי ביותר, אלא שאותו מוצר שהם מביאים לעולם, אינו קשור לאמנות כי אם לתחומים אחרים.


מה קורה למוח שלנו כשאנחנו רואים ציור של אגון שילה/ סמדר רייספלד

איך מתאהבים ביצירת אמנות וכיצד היא משפיעה על מצב הרוח שלנו? הנוירופסיכיאטר אריק קנדל, חתן פרס נובל, מספק בספרו תשובות. ראיון. ב‑2006 שילם רון לאודר,­ היורש של אימפריית הקוסמטיקה "אסתי לאודר" ומבעלי ערוץ 10,­ את הסכום הגבוה ביותר ששולם אי פעם, עד אז, בעד ציור: 135 מיליון דולר. הציור, מעשה ידיו של גוסטב קלימט, נקרא "פורטרט של אדל בלוך-באואר".בסכום הכסף הזה אפשר היה לעשות הרבה דברים אחרים: להאכיל את רעבי אפריקה, להאיץ את גילוי התרופה לסרטן או, להבדיל, להציל את ערוץ 10. אבל באהבה אין היגיון, ולאודר בהחלט היה מאוהב עד מעל הראש. מאז שראה את הציור לראשונה בגיל 14 במוזיאון בווינה, לא הרפתה ממנו דמותה של הגברת בלוך-באואר, ובשנים הבאות חזר אליה קיץ אחר קיץ. בגיל 62 החליט ללכת אחרי הלב ­ בעצם אחרי המוח, כי ההתאהבויות שלנו, מתברר, ביצירות אמנות כמו באנשים, מקורן במה שקורה לנו במוח.


הייחוד של טיפול באמצעות אמנות חזותית בהתמודדות עם בעיות אלימות/ דפנה מרקמן-סימנס

‫בהסמלה חזותית (ציור, פיסול, קולאז' וכו), לעומת הסמלה מילולית (שפה),‬יש קרבה רבה יותר ב ין סמל למסומל הן בתהליך ההסמלה, והן בתוצר‬ החזותי המוחשי והחומרי.‬ ההסמלה ח זותית מאפשרת ביטוי של תוקפנות באופן ישי ר ובלת י אמצעי. זאת,‬ באמצעות משיכות מכחול חזקות ומהירות, בתיפופי מכחול, בהכאה בחומר, בקריעה של‬ נייר, באמצעות ניגודי צבעים חריפים, חדירה של צורות זו לזו, בחריטה בנייר ובחומר ועוד. פעולו ת אלו ניכרות ג ם בתוצר החזותי הנוכח להתבוננות.אפ שרות זו רלוונטית הן‬ לקורבן והן לתוקף, וכמובן למי שהוא קורבן ותוקף.‬


"שלומי קשור בחוט אל שלומך": החוט ומשמעויותיו בטיפול באמנות

במאמר זה מתארת המחברת את משמעויות הבחירה בחוט הטקסטיל ואת משמעויות השימוש בו במסגרת טיפול באמנות. מתוך כלל מלאכות הטקסטיל מתמקדת המחברת בסריגה, בסריגת אצבעות ובתפירה, ומדגימה את הערך הטיפולי של הבחירה בטכניקות אלה באמצעות תיאורי מקרה. בספרות המקצועית של תחום הטיפול באמנות נכתב מעט יחסית על חומרים ומשמעויותיהם. התייחסותנו אל החומר היא כאל דבר מובן מאליו. לכל חומר גשמי יש איכויות כימיות ופיזיקליות. על פי הגישה האלכימית, חומרים שונים מייצגים מהויות רוחניות שונות, ולאותו החומר עצמו עשויות להיות משמעויות שונות בטיפולים שונים. חומר אינו נבחר באופן אקראי על ידי המטופל; הוא מייצג בחירה נפשית עמוקה, בדרך כלל מודעת רק בחלקה, המבוססת על החושים. בשלב הבחירה בחומר פועלים כוחות יצריים, תחושתיים, זיכרונות גופניים קדומים ועמומים המקושרים להיבט נשי, רחמי, אימהי (אורבך, 2003). על פי מון (Moon, 2010), אובייקטים שנוצרים בטיפול באמנות מייצגים את האינטראקציה בין המטפל למטופל ומתווכים בין הפנימי לבין המציאות החיצונית. האובייקטים הם צינורות אל המחשבות, הזיכרונות והרגשות של המטופל, וככאלה הם משמשים כלי קונקרטי עבור המטופל לספר את סיפורו האישי (Kay, 2013).


גלויי אלימות בציורים - אבחון וטיפול/ מרקמן סינמנס דפנה
 
תוקפנות היא תופעה נורמטיבית בהתפתחות תקינה וכן גם באישיות הבוגרת. לעתים, באופן חריג, מתרחש המעבר מתוקפנות מותאמת, לאלימות.  ויניקוט (1950-55) טען שאם חברה בסכנה, זה לא בגלל תוקפנות האדם אלא בשל הדיכוי של  תוקפנות אישית אצל יחידים. מבחינה התפתחותית תוקפנות קיימת עוד ברחם. התינוק בועט ומניף את זרועותיו שלא  על מנת לתקוף. בשלב זה תוקפנות היא מלה נרדפת לפעילות. תוקפנות מכוונת רק בשלב שההתנהגות מכוונת; כאשר כבר יש רמה מסוימת של אינטגרציה באישיות. בראשית החיים המקור העיקרי של תוקפנות הוא החוויה האינסטינקטואלית. תוקפנות היא חלק מההבעה הפרימיטיבית של אהבה. בשלב מאוחר יותר יש מספיק אינטגרצית אגו כדי לחוש אשם. ויניקוט הגדיר שלב זה כשלב הCONCERN , שבו קיימת דאגה אצל התינוק ביחס לתוצאות של החוויה האינסטינקטואלית  הפיזית והרעיונית שלו. שלב זה מביא עמו את היכולת להרגיש אשם., האשמה היא ביחס לנזק שנחווה כנגרם לאדם האהוב ביחסים המרגשים.


טיפול באמנות: יצירות שמשכיחות פיגוע/ נופר וחש (Ynet)

האמנית שקד מימרן מציגה בעבודתיה את הטראומה שחוותה בילדותה, לאחר שמחבל חדר לבית הוריה. בעקבות כך, התערערה אמונתה הדתית וכעת היא בוחנת את הגבולות שלה: "בסופו של דבר הקושי יוצא באמנות, היא הכלי שלי"
 "אני יוצרת מתוך רצון לבנות עולם חדש של מקומות קסומים, אבל גם מאיימים", אומרת שקד מימרן (24), אחת משנים עשר בוגרי המחזור התשיעי של התואר השני באמנות של אוניברסיטת חיפה.
ציורי השמן של מימרן מתאפיינים במעין חריטות בדים - שכבות של תחרות ורבדים - שמדמות את המפגש שלה עם העולמות שהיא יוצרת. "זה קצת אלים ואובססיבי", היא מתארת. "זאת בעצם הסוואה של העולם. זה התחיל מדימוי של מטפחת הראש, ממוטיב הכיסוי. זה המקום שלי להיות רואה ולא נראית, של הרצון להגיע למקומות מבלי להיות שם באמת".
יצירותיה של מימרן (שיוצגו בתערוכה שתתקיים במשכן לאמנויות ע"ש ד"ר ראובן הכט, ותכלול גם יצירות של תלמידי שנה א' בתחום הרישום, פיסול, ציור וצילום), המתפרשות על שלושה מטרים, מתאפיינות במוטיבים חוזרים כמו אותן חריטות, המספרים את הסיפור הלא פשוט שלה. כשהייתה בת 14, חדר מחבל לבית הוריה שבהתנחלות איתמר ופצע את שניהם. לאחר מאבק ממושך, הצליחו השניים לנטרל אותו ובעזרת חיילים שהגיעו למקום - הרגו אותו.

אובדנות וביטוייה בטיפול באמנות/ אביבית אביב

במאמר זה אחקור את נושא האובדנות בגיל ההתבגרות ואת ביטוייה בטיפול באמנות.התעניינותי בנושא האובדנות עלתה מתוך המפגש ביני לבין יונתן, נער שבו טיפלתי בזמן אשפזו במחלקה הפתוחה בבית חולים לבריאות הנפש שבו עשיתי את התמחותי המקצועית. הטיפול נקטע עקב ניסיון אובדני שביצע, ואשר בעקבותיו הוא אושפז כמה ימים בטיפול נמרץ. לאחר התאוששותו הוא הוחזר לאשפוז במחלקה הסגורה, והטיפול שלנו נפסק. בעקבות כך נותרתי עם תחושות מעורבות ולעתים גם מפוצלות, שהובילו אותי להעמיק ולחקור את נושא האובדנות. אציג סקירה על מתבגרים במערכת הפסיכיאטרית ועל גישות מובילות בנושא אובדנות בגיל ההתבגרות, ואחקור את האובדנות ואת ביטוייה בטיפול באמנות. בהמשך אתמקד בתיאור הטיפול ביונתן ובמהלכו, ובסיום אדון בכמה נושאים שבאו לידי ביטוי במהלך הטיפול ולהעיר עליהם, הן מההיבט התיאורטי והן מההיבט המעשי.


דמויות קרות ורקע מקושקש: פענוח ציורי ילדים בגטו/ מיכל וימר (Mako)

כנראה שלעולם לא נדע באמת מה חוו ילדים שעברו את השואה, אולם ציוריהם יכולים לספק צוהר לעולמם הפנימי. סעודה ללא אוכל על השולחן, בתים ללא דלתות ודמויות ללא פנים - אלו סמלים שאומרים הרבה על התחושות שלהם. מיכל וימר מסבירה באמצעות ציורי ילדים מגטו טרזינשטט.
במהלך ההיסטוריה, אחת הפעמים שבהן נאלצו ילדים להיחשף למראות קשים קיצוניים ולמוות הייתה במהלך השואה. איש אינו יכול באמת לדעת מה חשו באמת אותם ילדים וכיצד נפשם הרכה התמודדה עם אותם מראות מזעזעים, אולם ציוריהם יכולים לתאר לנו ולו במעט את מה שהם חוו שם ולספק לנו פתח קטן לעולמם הפנימי.
בעיר קטנה בשם טרזין שבצ'כיה הוקם ב-1941 'גטו טרזינשטט'. בין השנים 1941-1944 נכנסו לגטו זה כ-15,000 ילדים מצ'כיה, מדנמרק ומהולנד שנלקחו משם ישירות להשמדה באושוויץ. חלק מצומצם מאוד מתוכם (כ-150 ילדים) הצליחו לשרוד. בבית טרזין אשר בקיבוץ גבעת חיים איחוד, מוצגים מאות ציורים של ילדים ששהו בגטו זה בתקופה זו (כמו כן, מוצגים ציורים נוספים במוזיאון היהודי שבפראג). ילדים אלו ציירו אלפי ציורים בהדרכתה של פרידל דיקר-ברנדייס, ציירת יהודייה מבית הספר לבאוהאוס ותרפיסטית באמנות, שגרה איתם באותו גטו. היא עודדה אותם לצייר ככלי להבעה וביטוי התחושות הכמוסות שלהם והאמינה שהדבר יעזור להם לעבד רגשית את המצבים אליהם הם נחשפים. הם השתמשו בדפי משרד משומשים, וציירו באמצעות עפרונות פשוטים או צבעים אקריליים שהצליחו להבריח לגטו. היא נרצחה במחנה בירקנאו, אך לאחר מותה נמצאו למעלה מחמשת אלפים ציורים שצוירו בשיעורים שהעבירה, ציורים שבעצם מצליחים להנציח את סיפורם של אותם ילדים. כמה מהם מוצגים כאן.


אנסים ורוצחים מציירים בכלא: "נפתחנו לעולם"/ רענן בן צור

בפרויקט ייחודי בכלא השרון נחשפו האסירים לטכניקת אמנות ייחודית, שלדבריהם חוללה בהם מהפך. "הבנתי איפה האישיות שלי פגומה", סיפר אחד מהם, ואחר העיד: "אני רגוע יותר ומשרה את התחושה גם כשאני באגף''.
"התחלתי עם הרבה חששות, אבל נפתחתי לעולם רוחני של יצירה. התחלתי להבין מה המשמעות של כל דבר. התחלתי לחשוב על המשפחה, הילדים ועל מה שאני מפסיד כשאני לא משתתף בגידולם". כך סיפר ל-ynet דוד אוחיון, השפוט ל-40 חודשי מאסר, לאחר שהשתתף בפרויקט ''מנדלה'' בכלא השרון. מנחת הפרויקט, רות מימרוד, סיפרה: ''המטרה שלי היא להשתמש במנדלה כדי לזהות את נקודת הכוח שלהם ולהראות להם שהם מסוגלים ושאפשר גם אחרת''.


לזכור לשכוח: סקירת ספר בנושא ניתוח ציורים/ אסתי זיסמן

הספר "הציור כראי הנפש" מעמיק מאוד, משתף בתיאוריות פסיכולוגיות, מביא מחקרים וממצאים שנאספו ומגבה את הציורים והפרשנות בידע רב שהצטבר עד כה בתחום והובא לידיעה בספרים שונים רק באופן חלקי. מטפלים באמנות, הרגילים לעבוד עם מטופלים סביב המילון החזותי המיוחד רק להם, ימצאו בספר שער להבנת סימנים אוניברסליים יותר המופיעים בציורים.


ביטוי וחקירה של זהויות מגדר מגוונות דרך האמנות/ דפנה רוזין

עבודת התזה שעליה מתבסס מאמר זה הנה מחקר איכותני מסוג פנומנולוגי ומבוסס על אמנות.
מטרת המחקר הייתה לסייע למטפלים באמנות להבין את עולמם הפנימי של אנשים בעלי זהויות מגדר מגוונות (variant gender identities), כיצד הם חוקרים ומבטאים את הקונפליקטים, הרגשות, המחשבות והכמיהות דרך האמנות ואילו מוטיבים עיקריים מתגלים תוך התבוננות ביצירותיהם והקשבה לדבריהם. נערכו מפגשים עם יוצרים אשר זהות המגדר שלהם איננה מתאימה להגדרה הדיכוטומית המקובלת (גבר/אישה), ואשר עוסקים בסוגי אמנות שונים (ציור, צילום, שירה, סריגה ועוד).
נמצא כי היצירות מעבירות בעוצמה רבה הן תחושות קשות הקשורות לדיספוריה המגדרית, כגון דימוי גוף שלילי, תחושות של ניכור וניתוק מהגוף, כעס, אימה ודיכאון, וכן משמשות כלי עזר יצירתי להתבוננות פנימה והחוצה, חקירה ובדיקה של זהויות תוך פירוקן למרכיביהן ובנייה של הזהות הרצויה, קריאת תגר על החלוקה המקובלת לשני מגדרים, העצמה רוחנית ועוד. במאמר יובאו דוגמאות הממחישות זאת.
 
 
הטארוט מתגלה כמערכת של חידות שעלינו לפענח בעודנו מפענחים את עצמנו ח. ידות אלה הוצפנו עבורנו בקלפים שהתחזו לקלפי משחק וניבוי והתגלו כמסָרים של מוּדעות, המועברים אלינו מהעבר הרחוק של האנושות. מערכת סמלי הטארוט נועדה לקשר אותנו עם הכוחות הסמויים שבתוכנו, ולפי רצף קלפים היא מתארת את מסעה של הנפש לקראת מימוש ואינדיבידואציה: את מסע הגיבור ,את מסע הגיבורה ואת מסע העצמי. הספר חוקר את המשמעות הפילוסופית, הפסיכולוגית והרוחנית של הטארוט. הוא אינו עוסק בשימוש המקובל בטארוט למאגיה ולניבוי, אלא לייעוץ בדילמות עכשוויות, לפיתוח דיאלוג עצמי ומודעות עצמית. לפי העיקרון הפסיכולוגי, תשובה הניתנת על סמך הסתכלות בקלפי הטארוט היא השלכה של עולמנו הלא–מודע אל הקלף, שבאמצעותה אנחנו משוחחים עם עצמנו הפנימי ביותר. בנוסף לכך יונג הדגיש את העיקרון הסינכרוני, שלפיו קלף שנבחר הגיע אלינו לא במקרה, והוא נועד לנו ברגע זה. הקוסם, השוטה והקיסרית הינו תרומה נוספת לספרות היונגיאנית בעברית; עיקר תרומתו בהרחבת ההיכרות עם מגוון רחב של ארכיטיפים שפועלים בנפשנו. הספר מיועד לעוסקים בפסיכותרפיה, למדריכיהם, למתעניינים בטארוט, בסמלי האלכימיה, בתורת יונג, במיתוסים ובאגדות, לשוחרי המוּדעוּת, לאנשי העידן החדש, וכן לחוקרי הפמיניזם והעיקרון הנשי בתרבות, לחוקרי הקשר בין המיתולוגיה הדת והפסיכולוגיה.


אתגרים ייחודיים במפגש עם תוקפנות- פרק מספרה של ד"ר עדנה ניסימוב-נחום "כל צבעי הנפש" מתןך האתר בטיפולנט

בפרק זה מוצגות הגישות הרווחות בטיפול באמנות בילדים המתנהגים בתוקפנות, על פי דברי המשתתפות במחקר, בארבעה נושאים: יעילות הטיפול לפי תפיסת המטפלות והמדריכות; המרחב הבין-אישי המתייחס לקשר מטפלת-מטופל; המרחב המערכתי הדן בקשר של המטפלת עם המחנכת ועם הורי המטופל; המרחב האישי החושף את התמודדות המטפלות עם חוויותיהן האישיות. בכל
נושא מוצגים האתגרים העיקריים שניצבו בפני המטפלות בבואן לטפל בילדים אלה במסגרות החינוכיות, וכן תיאור וניתוח של הממצאים המרכזיים שאפשר ללמוד מעבודתן. יעילות הטיפול בעיני המטפלות והמדריכות אחת המשימות הראשונות של המחקר הייתה לבדוק את רמת היעילות של הטיפולים, לפי תפיסת המטפלות והמדריכות, ולבחון את הסיבות שהן ייחסו לתוצאות הטיפול. לפי טבלה 1, מרבית המטפלות )%73( דיווחו על שיפור כלשהו במצב המטופל בעקבות הטיפול, אולם רק כרבע )%24( מכלל המטפלות תיארו רמת שיפור גבוהה שמהווה ממצא קליני משמעותי.


טיפול באמצעות יצירה והבעה עם נוער בסיכון "DROP IN - WIN-WIN"/ יהודית סיאנו ונועה רבס-שנהב

"מאות ילדים בסיכון שוהים בביתם חרף החלטת בית משפט או ועדות שונות כי עליהם לשהות בפנימייה או במשפחה אמנה. זאת לפי נתוני המועצה לשלום הילד. הסיבות הן מחסור בתקציב וכשל בירוקראטי." (עיתון הארץ, 29.11.2010).
בני נוער בדרגות שונות של סיכון עד "ניתוק" (נוער מנותק = נוער שנפלט מהמערכות) מאופיינים בקשיי התנהגות עם חשש להידרדרות לפעילות עבריינית. הם נמצאים בתהליך של נשירה ממסגרת חינוך פורמלית, לעתים משום שהסביבה שלהם נכשלה במתן התנאים לניהול חיים בריאים ולבניית עתיד חיובי. חלק מבני נוער אלה הם קורבנות להזנחה, להתעללויות פיזיות ונפשיות ולגילוי עריות. הם צוברים "אוסף מרשים" של כישלונות, ומצוקתם כרוכה במקרים רבים בערך עצמי נמוך, בחוסר תקווה ובהתחברות לגורמים שליליים.


שימוש באמצעים בלתי מילוליים בטיפול בנוער מנותק / אושרה שגיא

היחידה לקידום נוער מטפלת בבני נוער המתקשים להשתלב במסגרות שהחברה יצרה עבור בני גילם, ולכן הם נמצאים בשולי החברה. הטיפול בנוער המנותק מציב בפני המטפל אתגרים רבים כמו: שילוב מחדש במסגרות, ביטוי הפוטנציאל החיובי הטמון בהם ומניעת הניתוק בינם לחברה.מרבית הטכניקות בהן נעשה שימוש הן בעבודה הפרטנית והן בקבוצתית עושות שימוש במדיום המילולי . הנוער המנותק מתקשה בהבעה המילולית וחסר את הכישורים הנדרשים לתפקוד התנהגותי נורמטיבי מהבחינה החברתית. קושי זה יכול לנבוע ממחסומים קוגניטיבים, רגשיים, ביצועיים והתפתחותיים. שימוש באמצעים יצירתיים בלתי מילוליים בטיפול, מסייע בעקיפה של מחסומים והגנות ומאפשר חיזוק של הדימוי והביטחון העצמי...


פנאי - מרחב של חירות / תמי שחר (לנושא האמנות הפלסטית קפצו לעמוד 119)

היתרונות שבעשייה האמנותית: הנגיעה בחמרי האמנות
תורמת רבות להתפתחות ההבעה ולמפגש עם חוויות פנימיות אישיות. היצירה האמנותית מעודדת ומאפשרת להפתח בפני עולם צבעוני ועשיר. החומר עצמו שופע מקוריות ועניין וכל מה שעלינו לעשות הוא להרחיב אפקים, לפקוח עיניים, ללמוד וללקט מידע. כל התחדשות מרחיבה את הלב והגמול- צמיחה, תבונה ועושר של חוויות. במפגש עם החומר חווים היוצרים צורות ביטוי מגוונות ואוצר הדימויים שלהם מתפתח ומתעשר. הנגיעה בחמרים מרגשת, חושפת לגירויים, מפתחת ומניעה את ההבעה העצמית.


צריך למתוח המושכה / אייל וייזר

מאז ומעולם גילתה האנושות יחס דואלי לחדשנות וליצירתיות. תפיסותיהם של החדשנים תרמו לרווחת הכלל, קידמו את האנושות והרחיבו את עולמה, אך גם הציבו איום ממשי בפני האיזון העדין שבין הפרט לחברה – איום שהביא ליצירת מנגנונים שונים המיועדים לבלום תופעות העלולות לזעזע את המציאות הקיימת.בין המנגנונים שנוצרו כדי להתמודד עם מאווייו של האדם להתחדש ועם רצונו להיות אחד עם ...


יצירה משותפת באמנות פלסטית כצורת תקשורת לא מילולית תרפויטית בין אם וילד/ה / אביטל אדרי

מטרת העבודה הנוכחית היא לבחון האם מפגשי יצירה משותפת באמנות פלסטית של אמהות וילדיהן בגיל הגן הן בעלות מרכיב
תרפויטי שיביא לשינוי ביחסים שביניהם )על פי תפיסת האם( ובתפיסת העצמי של הילד, בהשוואה למפגשי סיפור משותף של אימהות וילדיהן, ובהשוואה לאימהות וילדים אשר לא יפגשו כלל. תיאוריות רבות מיחסות חשיבות עצומה לקשר המוקדם שבין הילד והוריו בכלל, ולקשר עם האם בפרט, והשפעתם האפשרית על Bion, 1988; Bowlby, 1979; Bretherton, 1990; Klein, 1975; Mahler, Pine & Bergman, 1975; ( הילד של העצמית תפיסתו Stern, 1985; Winnicott, 1971(. המודל האינטרסובייקטיבי מרחיב רעיון זה ומדגיש את האופן בו תהליכים נפשיים מושפעים Fraiberg, Adelson, & Shapiro, 1975; Lieberman, Padron, Van Horn, & Harris, ;1991 ,ברמן( הדדיים אישיים בין מתהליכים 2006; Muir, 1992; Stern, 1995(.  


ציורים ככלי להפגה ולצמיחה אישית / מיכל וימר

הציור כמדיום אומנותי, עשוי לסייע במצבים בהם קשה "לדבר על מה שקרה", מצבים של תקיעות בעיצומו של תהליך טיפולי אינם יוצאי דופן, וברגעים כאלו נדרש המטפל ליצור תפנית כלשהי ולגייס מיומנויות טיפוליות שונות במטרה להמשיך בתהליך. לעיתים ההמשך ישא אופי וקצב שונה, אך כל עוד יתרחש בו דיאלוג בין המטפל למטופל וכמובן בין המטופל לבין עצמו תתרחש בסופו של דבר התקדמות.


שימושים טיפוליים של חמר בתרפיה באמנות ובפסיכותרפיה / מיכל שולט ותמי גברון

מטרת המאמר היא לזהות ולהגדיר את האיכויות הדיאגנוסטיות והטיפוליות שעבודה בחמר מאפשרת. המאמר מתבסס על תיאוריות דינאמיות של יחסי אובייקט, ותיאורית ההתקשרות, וניסיונם הקליני של המחברות.מודגשים שלושה אפיונים בעבודה טיפולית בחמר: 1- ביטוי פרוצדוראלי, רב מימדי, באמצעות התנועה והמגע.2- ביטויים של הרס ובניה.3- תהליכים רגרסיב ים. בנוסף, המחברות מדגישות שישה אפיונים מרכזיים, העולים מתוך העבודה בחמר: יצירת אפשרות לביטוי רגשי, תהליכי קתרזיס, הרחבת והעמקת הביטוי הרגשי, הרחבת התקשורת המילולית, גילוי תכנים לא מודעים, ותהליכי קונקרטיזציה וסמליות.


שימוש בכלים אמנותיים לאבחון ולטיפול במתבגרים עולים מאתיופיה: התהליכים המקבילים בתפיסת הזהות של המטפלים והמטופלים/ טובה ידידיה

המאמר מציג מודל הוראה למטפלים עולים מאתיופיה לאבחון וטיפול במהגרים מתבגרים אתיופים באמצעות כלים אמנותיים. אחד מעיקרי המודל הוא התנסות המטפל בכלים אמנותיים המשמשים אותו בטיפול בנערים המתבגרים. מרכיבי המודל הנוספים הם אלו: ניתוח עבודת המטפל אגב התמקדות בתפישת הזהות העצמית שלו, למידה תיאורטית של השימוש בכלים מתחום האמנות לאבחון וטיפול וניתוח עבודות שעשו המטופלים של משתתפי הסדנה אגב התייחסות לזהות האישית של המטופלים ולתהליך ההעברה וההעברה הנגדית שלהם, כפי שאפשר ללמוד עליהם מניתוח העבודות.


התיאוריה הקלניינית וטיפול באומנות חזותית / דפנה מרקמן סימנס

"במאמר זה אתאר כיצד באמצעות התיאורה הקלייניאנית אפשר להמשיג ולהבין תהליכים המתרחשים בטיפול באמנות חזותית. קליין ראתה את תהליך יצירת ה"סמל" (Symbol) בהתפתחות הנפשית של התינוק במעבר בין שני שלבי התפתחות עקריים הקורים בשנה הראשונה של החיים, העמדה ה"סכיזו-פרנואידית", ו"העמדה הדפרסיבית". בעמדה הסכיזו-פרנואידית העולם ..."


לגעת בנפש - פסיכותרפיה באמצעות חומרים וצבעים / ליאורה סוטו


בעשורים האחרונים נתפש הטיפול הנפשי כתהליך בו מחוייבת להתקיים בחדר חוויה. לא עוד המטפל המפרש, יודע הכל והמטופל הקשוב אלא שני שותפים העוברים מסע. בשפה אותנטית, בראשיתית ולא שיפוטית המתקיימת באמצעות חומרים וצבעים יכול המטופל לקיים דיאלוג פנימי ולהגיע למחוז טוב יותר. ליאורה סוטו מתארת את יעל, בונה את עולמה הפנימי תוך כדי בניית כלים מחימר כשהמטפלת תומכת בעבודותיה\נפשה.


התפתחות ציורי ילדים (אתר) / רותם עדי


"מדוע להתבונן בציורי ילדים? מפני שנעים להתבונן בהם, הם מלאי קסם, חדשנות, פשטות, סקרנות ותמימות. תהליך היצירה הינו תהליך פנימי, אישי המקבל ביטוי חזותי בניגוד לתהליכי לימוד אחרים. הצורך בציור הינו אוניברסאלי, המתחיל בהתנסויות שונות כגון: הסימן שהשאירה האצבע בתוך גבינה, צורת זרם המים, הסימן שמשאיר הבוץ על המרצפות ..."


תרפיה באמנות בהיבט נוירו-קוגניטיבי / רותי הרפז

"במאמר הנוכחי אתאר את תפקידי האזורים במוח האחראים על: עיבוד מידע ויזואלי וסומטו-סנסורי, מצבים רגשיים ויצירת זיכרונות. המרכיב המוטורי המתקשר למדיה הטקטילית, יישומים באמנות ויצירת דימוי קינסטטי. תפקידם של הניאוקורטקס, המערכת הלימבית והגנגיליונים הבזליים. מטרת המאמר הנה להראות את המורכבות הכרוכה בטיפול מסוג התרפיה באמנות ..."


להוציא רוח מן החומר - הערות על טיפול באמנות מתוך התבוננות בפן הרוחני של חומרים/ נונה אורבך

"טיפול באמנות עוסק ונע כל העת באופן ספירלי בין חומר לרוח. זהו עיסוק אל-כימי שבו חומר מייצג רוח ולהפך ובו-זמנית. למרות זאת, כתיבה אודות הפן הרוחני של חומרים בתחום הטיפול באמנות ובכלל איננה רווחת. חומרים אינם מוזכרים כמעט כעומדים בפני עצמם, כבעלי איכויות משלהם, אלה בהקשר של תאורי מקרה פרטניים. מן הסתם, כתיבה כזו אינה פשוטה. קל יותר לכתוב על ..."


השימוש באומנות כדרך ליצירת תהליך של שינוי בטיפול הפסיכותראפי / תמי גרומן

"השימוש באומנות מעניק למטופל את הכלים לחקור את עולמו הפנימי (Inner World), החבוי באופנים סימבוליים של תקשורת ושל אינטראקציות, המסייעים להעלות את רמת המודעות כמו גם את המוטיבציה לחולל שינוי. המאמר הנוכחי יבחן את השימוש באומנות כאמצעי ליצירת תהליך של שינוי בתהליך הפסיכותראפי ובהתייחסות לממד ההכוונה על פי תיאוריות שונות..."


הייחוד של עבודה קבוצתית באומנות / דפנה מרקמן

"מאמר זה דן ביחוד של ההבעה האומנותית הקבוצתית. עבודה קבוצתית באומנות מבטא באופן מוחשי תהליכים בין אישיים שהם מופשטים באופיים. התוצר האומנותי של התהליך הקבוצתי מאפשר התבוננות רפלקטיבית בתוצר ואת שיחזור התהליך. מצב זה מאפשר מודעות חדשה שיכולה להניע שינוי.השינוי יקבל ביטוי בעבודה קבוצתית באומנות בהמשך.המאמר התפרסם לראשונה ..."


שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות / נילי אלגור

"איך בונים ספינה?/ אוספים אנשים ונוטעים/ בהם את האהבה/ והכמיהה לים הרחב/ הגדול והאינסופי-/ ולא אוספים אנשים/  ואומרים להם לאסוף עצים/ להכין תוכנית/  ולבנות ספינה. אנטואן דה-סנט אכסזופרי. בשבילי זה הביטוי המהותי של שילוב אמנויות בהנחיית קבוצות. בשבילי כמטפלת בשילוב הבעה ויצירהומנחת קבוצות לעבוד עם אנשים בשילוב ..."


שילוב גישות 'קוגניטיביות-התנהגותיות' בטיפול בטבע ובגינון טיפולי / מאת תמר בן נפתלי

במאמר זה אבחן את יעילות שילובן של גישות קוגניטיביות התנהגותיות בטיפול בטבע וגינון טיפולי, המטפלים בצורה יעילה במנעד רחב של בעיות התנהגותיות ורגשיות. בתהליך העבודה בגינה, נעשית הצפה של תהליכים פנימיים, בעזרת האירועים היזומים בגינה. המטפל עורך חקירה והערכה של המצבים הרגשיים, תוך שימוש בחיזוקים ותמריצים המועצמים על-ידי הפעילות, העשייה הפיזית והתוצרים בגינה.
העבודה בגינה מאפשרת גם הקלה על רכישת רעיונות חדשים ולמידה דרך תהליכים מובנים, החשובים לבעלי קשיי למידה, שאצלם בדרך כלל מידע חדש אובד או מתפזר בחשיבה לא מאורגנת.
היציאה לטבע מאפשרת עבודה עם מצבים מורכבים ובעייתיים ומציאת פתרונות בשטח, תוך הגברת יכולתו של המטופל להיות יצירתי ולבחור את התנהגויותיו, ומסייעת להבנת ההתנהלות הכוללת של האדם בחייו.


הטיפול בילד עם ADHD באמצעות יצירה והבעה - תיאור מקרה / אלון האס

במאמר מציג דיון בנושא הממדים השונים בהם ניתן לסייע לאדם לקוי הלמידה באמצעות יצירה והבעה. בתחילתו של המאמר מוצג תיאור מקרה של ילד, אשר טופל במשך שנתיים באמצעות יצירה והבעה. לאור סיפור המקרה מוצגיםמוצגים הממדים הבולטים בעבודה מסוג זה ומועלים ההסברים השונים להיווצרות הקשיים.


הקבוצה בארץ המראות / מיקי תודר וחיים וינברג

"מאמר זה בא להתבונן באחת מהתופעות המרכזיות המתקיימות בקבוצה, ושלה מיוחסת השפעה תירפוייטית גדולה ביותר: ההשתקפות. (MIRRORING). התופעה הוגדרה על ידי פוקס, (1964) שראה בקבוצה מרחב מיוחד להתבטאותה של תופעה זאת. וכך מגדיר פוקס את התופעה : (עמ 76) "תגובות מראה מועלות כאשר מספר אנשים נפגשים ביחד. האדם רואה את ..."
 

טיפול באומנות? הרופאים סקפטיים /  דן אבן

"מחקרים מוכיחים שאם נותנים לחולים לעסוק באמנות הם ייסבלו פחות מכאבים ומחרדות. הרופאים בארץ מזלזלים, למרות שבמחלקות של ילדים חולי סרטן כבר מיישמים את הטיפול. צייר, לפסל, לצלם, ללכת לתערוכות במוזיאון, לנתח יצירות אמנות מפורסמות - כל אלה, טוענים מטפלים שונים, יכולים לסייע בריפוי של חולים, להפחית כאבים ובעיקר למנוע נזקים נפשיים..."
 

מטאפורה ותהליכים פסיכולוגיים / רוני אלפנדרי

"המושג מטאפורה שייך לתחום הבלשנות ומקורו במילה היוונית העתיקה metaphora ומשמעותה המקורית היא transfer להעביר. בעבודה זו אתייחס לשני אספקטים של אופן פעולתה של המטאפורה. האופן הראשון יציע הבנה סטרוקטורליסטית של הדרך בה מטאפורה מתפקדת מבחינה קוגנטיבית (מאמריהם של פאביו וולש ובויד) והאופן השני יתייחס להבנות פסיכואנליטיות לגבי ..."
 

מודל עבודה קבוצתית באמצעים אמנותיים עם נוער עולה בסיכון / ראובן דוידסקו

"תהליך ההגירה, וההתאקלמות בחברה חדשה מלווים במשבר אישי, משפחתי, חברתי ותרבותי. המהגרים הנמצאים בגיל ההתבגרות חווים משבר נוסף במקביל למשבר ההגירה - משבר גיל ההתבגרות. הלחצים הנוצרים עקב ההגירה מתווספים ללחצים המאפיינים את גיל ההתבגרות, והופכים את אוכלוסיית בני-הנוער העולה לאוכלוסייה בסיכון גבוה, בעלת סממנים של נוער מנותק. העבודה ..."
 

מעבר למילים - סדנאות לסייעים בעקבות אסון הצונמי בתאילנד, טקסים וחוויות משקמות / עפרה אילון
 
"מלאה שנה לאסון שהמיט הצונמי על חופי הודו, סרי לנקה, אינדונזיה ותאילנד. הדעת אינה תופסת את ממדי ההרס והאובדן. מפגשים אישיים עם ניצולים ששרדו ומתמודדים מדי יום בזיכרונות האימה וחוסר האונים לנוכח גלי ההרס ממחישים את הכאב והצער וגם את הכוח הפנימי המניע אותם לשקם את חייהם מתוך ההריסות. לפני ששה חודשים יצאנו, שלש מנחות (ד"ר עפרה אילון ..."


טיפול באלימות באמצעות אמנות / משה ביטון וג'ולייט אלבז

"הגדרת התנהגות כתוקפנית או כאלימה תלויה בחברה, בתרבות ובתקופה. המגוון הרחב של סוגי התוקפנות מוביל לבלבול ולסתירות באשר להגדרת המונח. אבן שושן מגדיר התנהגות תוקפנית - אלימה, כתקיפת היריב בכוח הזרוע או "בפולמוס חריף". לב ארי (1986) מגדירה אלימות ככל התנהגות שמפעילה כוח וטרור ופוגעת גופנית או נפשית בצד השני. לדבריה, בהתנהגות ..."
 

להיות בטבע - טבע - תרפיה עם אנשים זקנים / רונן ברגר

במרבית המקרים כשאנו מדברים על טיפול באנשים זקנים אנו מתייחסים לעבודה המתקיימת בתוך החדר, במרחב סגור וסטאטי הנמצא בבעלות ושליטת המטפל ו/או המטופל. גם בשיח התיאורטי המונח טבע והאפשרות לקיים במרחביו עבודה טיפולית עם זקנים כמעט ואינה מקבלת התייחסות, כאילו ההזדקנות איננה תהליך טבעי או אולי לזקן כבר אין בו מקום. מטרת מאמר זה לפתוח צוהר לאפשרות להיעזר בטבע בעת קיום עבודה טיפולית עם זקנים: להדגיש אלמנטים ייחודים, להציע דרכי עבודה והתערבות ולהזמין דיאלוג בנושא. המאמר נכתב מתוך זווית ראיה נרטיבית המניחה כי כל אדם חי את חייו דרך סיפור חיים – נרטיב דומיננטי אותו מספר לעצמו ולאנשים החיים סביבו. נרטיב זה משקף את רצונותיו, רגשותיו וחלומותיו ומתווה, באופן מודע ולא מודע את הדרך בו בונה ומעצב את חייו (McLeod, 1997). טיפול המתקיים על-פי גישה זו יאפשר לאדם לספר את סיפורו תוך נתינת מקום לאלמנטים "שקטים" אשר יכולים להתווסף לסיפור הדומיננטי, להרחיב ולהעשיר אותו ומכאן גם את הדרך בו האדם בונה וחי את חייו (וויט ואפסטון 1999; McLeod, 1997). הגישה אשר תוצג במאמר מתייחסת לזקן כאל אדם אשר יכול, אולי מבקש לשהות במצבי הוויה (Being) ולהתבונן בסיפור חייו באופן המבקש לאסוף ולהשלים אותו בצורה שיוצרת רקונסטרוקצית חיים מיטיבה ומספקת משמעות.


חופש בתוך גבולות: ציורי גוף בתרפיה באמנות עם ילדים / לינור שטיינהרדט

מאמר זה עוסק בהיבטים האמנותיים והרגשיים שמתאפשרים בטכניקה של ציורי גוף עם ילדים במסגרת של תרפיה באמנות. המטפל באמנות נשאר גמיש בהתערבויותיו האמנותיות, התנועתיות והמילוליות, כשהוא רגיש לצרכים ולבחירות של הילד בתהליך המילוי של קו-המתאר של גופו. התערבויות המטפל יכולות לשקף את בחירתו של הילד או לעודד אותו לכיוון מתאים ומספק אחר. מומלץ שמטפל באמנות יתנסה בעצמו בטכניקה של ציורי גוף על כל היבטיה, כדרך להבין את הכוח היצירתי והרגשי של טכניקה זאת, ובכך להבטיח הצלחה משמעותיות יותר למטפלים.


הטבעות ידיים כתופעה רגשית התפתחותית וכייצוג של האני - רותי הרפז

מאמר זה מתאר תופעה של הטבעות ידיים בתהליך טיפולי באמצעות צבע או חומר.הסיבות לתהליך שונות.במאמר מוצגות מספר גישות להבנת התהליך. הגישות הן מתחום התרפיה באמנות,גישות בפסיכותרפיה וגישות התפתחותיות.
במאמר נסקרות תיאוריות מתחום הפסיכותרפיה וההתפתחות הרגשית. תופעת ההחתמה ותיאורית ההתקשרות (בולבי, 1969). פיאזה (1969) וגוליה קריסטבה (1974) שפה סמיוטית מול שפה מילולית.


הכנת בובות עטופות ומלופפות (wrapped dolls) ככלי טיפולי בתרפיה באמנות / רותי הרפז

הבה נצא למסע של גילוי אנתרפולוגי קצר תוך כדי תהליך פשוט וזמין של יצירת בובות עטופות ומלופפות בחומרים שונים. במהלך עטיפת הבובות בחומרים ממרקמים שונים וצבעוניות רבגונית ניתן לגלות תרבויות ומנהגים שונים ומעשירים( Talwar,2010). יצירת בובות הנה כלי המאפשר ביטוי חזק של רגשות וכנראה יעיל יותר מאשר אופן ההבעה שלהם בדרך מילולית( Hastings ,2003). הכנת בובות מחוטים או רצועות בד כרוכים אחד בשני יכולה לשמש כפעילות מרגיעה בתהליך מדידטיבי וחזרתי תוך כדי ליפוף חוטים, רצועות בדים, ספוגים, סיבים טבעיים או מסקינג טייפ על שלד מחומר כלשהו לדוגמא חוטי תיל, מנקי מקטרות, או חבל.


הסטודיו לאמנות - מועדון תעסוקתי קצת אחר / הדר חן

עמותת אנוש היא ארגון ציבורי מתנדב המפעיל סניפים בכל רחבי הארץ ושם לו למטרה לקדם ולשפר את בריאותם ואיכות חייהם של נפגעי הנפש בקהילה ומשפחותיהם.
הסטודיו לאומנות בסניף אנוש בראשון לציון מצטרף למפעלים נוספים בסניף: מועדון חברתי למבוגרים, מועדון חברתי לנוער, ייעוץ למשפחות , דיור מוגן ופרויקט חונכות.
הסטודיו לאומנות מופעל על ידי עמותת אנוש בשיתוף עם משרד הבריאות.


כוחה של היצירה בעבודת התקווה ובחווית ההתקשרות שבין מטפל למטופל / תמר חזות

"יום אחד כשאהיה בריאה אני רוצה שיער ירוק כמו הדשא".
(לילך בן שושן בת חמש, 1995). עבודת התקווה מקבלת נופך מיוחד בהתמודדותם של ילדים עם מחלת הסרטן, באמצעות חומרים וצבעים, אשר נערכת בנוכחותו ובשותפותו של המטפל באמנות העומד לרשותם. מאמר זה עוסק בקשר הישיר שבין עבודת התקווה לתהליכי הטיפול בעזרת היצירה והשימוש במטפורה הממקד את ההקבלה שבין המטפל לבין המטופל בליווי ההתמודדות עם המחלה. על התקווה: "הסוס רוצה לרוץ הביתה, הוא עייף והחברים עוזרים לו ומוצאים דרך חדשה, טובה וקרובה. הסוס לא יכול לקפוץ מעל המים ואז האנשים בונים בשבילו גשר. הסוס עובר והולך הביתה לישון". (מ. בן 7)


קסם הדמיון בשילוב תרפיה באומנות פלסטית / דליה מאיר

"תאר לי תמונה פנימית, כשאתה רוצה לתאר את התחושה היום"- ביקשתי ממשה (שם בדוי) פציינט בטיפולי שסיפר על תחושת התקיעות , כישלון, קושי ועייפות רבה, "אני רואה מכונית ישנה, מרופטת ודפוקה, תקועה בפקק אין סופי , בנסיעה שאין לה התחלה ואין לה סוף, באמת בדיוק כמו החיים שלי, דפוקים ותקועים".
זהו חלק מתהליך טיפולי בשיטות בהן אני מטפלת, שאותם אפרט בהמשך.


התהליכים הנורמליים לתחזוקת תחושת העצמי: האמנות*/ פנחס נוי

 מספרים שהמשורר הצרפתי ז'אן קוקטו אמר פעם בדיון אודות אמנות השירה: "Poetry is indispensable - if I only knew what for" ("השירה היא חיונית, אילו רק ידעתי עבור מה"). אמרה זו הולמת למעשה את כל האמנויות, מאחר ולכולנו אין ספק בכך שהאמנויות הן חיוניות וחשוב לחנך את ילדינו לאהוב ולעסוק לפחות באמנות אחת או שתיים. ורובנו אף מאמינים שיש ערך שונה ליצירות אמנות שונות, כך שאלה המדורגות על-ידינו כ"אמנות גבוהה" תורמות יותר להעשרת האישיות מאשר "האמנות הנמוכה". אלא, יש להניח שאם נדרש לנמק - מהו בעצם החיובי בעיסוק באמנות? למה זה תורם? במה עדיפה האמנות הגבוהה על הנמוכה? - נתקשה מאד להשיב. מטרתי, במאמר זה, להציע מספר רעיונות אודות הפונקצייה של האמנות העלולים אולי לסייע לנו להשיב על חלק משאלות אלו.


צבע אדום, בתים מחוררים, קסאמים ולבבות/ גלית לוי (Ynet)

איך יכולה ילדה קטנה להתמודד עם חרדת מוות, עם מידע על טילים שנופלים על בתים ואנשים שנהרגים? היא פשוט מוסיפה לציור גם כמה פרחים, כוכבים ולבבות. כך ילדים מציירים מלחמה: בצפון ובדרום.
"חלמתי שאני עומדת ואז נופל משני הצדדים שלי קסאם. וגם כוכבים נופלים וגם לבבות נופלים מהשמים", סיפרה ילדה משדרות שציירה במפגש טיפולי ציור פנדה צבעוני ובמרכזו ילדה בחצאית. משני צידיה, כמעט נוגעים בידיים השלוחות לצדדים, טילי קאסם וראשיהם באדמה. "היא ציירה את הסיוט בהתגלמותו", אומרת דנה שלמון, פסיכותרפסטית, מטפלת באמנות ומנחת קבוצות. "אפשר להרגיש את חרדת המוות שלה וכיצד היא מנסה לאזן אותה בעזרת הכוכבים והלבבות", היא מוסיפה.
מאז מלחמת לבנון השנייה עובדת שלמון בפרויקט המיוחד "אשלים", שמפעיל ג'וינט בשיתוף משרד החינוך והמרכז להתמודדות עם מצבי לחץ וחרדה, בניסיון להגיש סיוע לילדים הגדלים בצל איומי טילים ואזעקות.
"רוב הילדים בדרום לא מקבלים טיפול מתאים", אומרת שלמון שמגיעה פעם בשבוע לגני הילדים בשדרות. "מי שזכה לטיפול מתאים יכול להיעזר בו על מנת לחיות ולשחק כילד יחד עם ההתמודדות עם הפחד".
כל מפגש שמעבירה שלמון בגני הילדים מותאם לתכנים שמביאים הילדים עצמם מחוויות השבוע החולף. "אפשר לראות את המתח על הפנים שלהם. הם דרוכים כל הזמן, מחכים לשמוע את האזעקה. בציורים שלהם הצבע האדום נוכח מאוד ולבתים שלהם יש אזניים", היא מספרת על קבוצות הילדים בני ה-4-6 שאיתם עבדה גם לאחר מבצע עופרת יצוקה. "הם צובעים את הבתים באדום ומציירים את עצמם באדום. הם מזדהים עם התוקפן ומנכסים אליהם אלמנטים המאפיינים אותו".
 

"הייתי רוצה שחיי יהיו יצירת אמנות": יצירת הדיוקן של ה'עצמי' במחקר פרשני מבוסס אמנות/ נורית צדרבוים

המאמר מתייחס למחקר של הכותבת אשר עוסק בתהליכים של חקר העצמי המתבססים על ציור דיוקן עצמי ועל שילוב בין אמנות ומחקר איכותני (Cederboum, 2009). המאמר מציג תהליכים שהוגדרו על ידִי הכותבת כ'מחקר על מחקר': שילוב בין חקירה באמצעות פעילות אמנותית – ציור דיוקן עצמי - ובין חקירה בכלים מדעיים באמצעות הפרדיגמה האיכותנית המשלבת קריאה פרשנית בגישה האינטרטקסטואלית. שילוב ייחודי זה מציב את פעולת ציור הדיוקן העצמי ואת התוצר של פעולה זו ככלי ליצירה, לחקירה ולהתפתחות. כערך מוסף, הוא מתגלה גם כתהליך טיפולי התורם לרווחה הנפשית ולתחזוקת העצמי.

 

לייבסיטי - בניית אתרים