דף הבית >> ספריה >> ספרות מומלצת >> תרפיה באמנות


 
    ספרות מומלצת בנושא תרפיה באמנות
 
 
  • בשפה אחרת / אמירה אור, דורית אמיר
העיסוק ביצירה פותח ערוץ נוסף שבאמצעותו יכול אדם ליצור קשר עם עולמו הפנימי ועם העולם שבחוץ, כאשר אין בכוחן של מילים לתאר, לבטא ולהכיל דקויות של רגש ועוצמתו. בשפה אחרת מספר על ילדה שלא דיברה - ובעקבות טיפול באמנות החלה לדבר; על אישה שהצלילים שהפיקה בחדר הטיפול במוזיקה חשפו חוויה טראומתית שקרתה לה בשנות העשרים לחייה; על נערה אנורקטית שלא מוכנה לאכול, ורק באמצעות הטיפול באמנות פלסטית מתחילה להבין את אשר קורה לה; על קבוצת תושבים מקריית שמונה שבעזרת דרמה–תרפיה חיזקו חבריה את משאבי ההתמודדות עם מצבי איום - כל אלה התרחשו בחדרי הטיפול באמנויות. מה שקורה בחדרי הטיפול אפוף בדרך כלל במעטה חשאיות ומסתורין. בשפה אחרת מאפשר התבוננות בנעשה מעבר לדלת הסגורה. בספר חמישה–עשר תיאורי טיפול שנכתבו על ידי מטפלים באמנויות בתחומים שונים המבוססים על עבודתם עם מיגוון מטופלים. עורכות הספר הן אמירה אור, מטפלת באמנות ופסיכולוגית. מלמדת ומדריכה סטודנטים בתוכנית להכשרת מטפלים באמנות בסמינר הקיבוצים. ד"ר דורית אמיר, תרפיסטית במוזיקה, מרצה בכירה במחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר–אילן, מייסדת המגמה לתרפיה במוזיקה ועומדת בראשה. מלמדת ומדריכה סטודנטים ותרפיסטים במוזיקה. כל הכותבים הם מטפלים מוסמכים בעלי ותק רב בעבודה קלינית.


  • ספונטניות באמנות / בן-עמי שרפשטיין
ספונטניות באמנות הינו ספר יחיד במינו הן בנושאו המרתק, שחוקרי תרבות ממעטים לעסוק בו, הן בדרך שבה המחבר משכיל להפתיע את קוראיו בכל פרק מפרקיו: בדוגמאותיו המקוריות, בלשונו הבהירה ובהעזתו הייחודית לפרוץ גבולות של תרבויות, ענפי מחקר מוגדרים וגישות מקובלות. סעיפיו המגוונים של הדיון במשמעותה ובהיקפה של תופעת הספונטניות באמנות הוכתרו בשבע כותרות מופשטות מ"אלתור" ועד "השראה". להמחשת טענותיו משבץ המחבר בדבריו דוגמאות ממגוון תחומים נרחב. הדוגמאות אינן אקראיות, והן נלקחו מן האמנות המכונה פרימיטיבית, מן האמנות הסינית, מאמנותם של ילדים ומיצירותיהם של אמנים שפויים ולא-שפויים. לקורא מזומנת חוויה רבת פנים ועניין: חדות הגילוי של האמת האמנותית שאינה נשמעת לגבולות מלאכותיים, היא עצמה מהווה מעין התנסות בספונטניות של קריאה. ניכר בספר שכתיבתו נעשתה באהבה ובעניין והסבה למחבר שמחה, וביכולותיו הרבות ובגישתו הפתוחה הואמצליח להנחיל את חוויותיו לקוראיו.
פרופ' בן-עמי שרפשטיין הוא חתן פרס ישראל בפילוסופיה לשנת 2005. נמנה עם מייסדי החוג לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב ועמד בראשו שנים רבות. ספריו ומחקריו הרבים מעידים על רוחב דעתו ומקוריות מחשבתו. עם ספריו בעברית נמנים: "האמן בתרבויות העולם" (1970); "החוויה המיסטית"; "תרבות סין" (1972); "פילוסופים כבני אדם" (1984); "טבעה האוניברסלי של האמנות" (1989); "ציפורים, פילים, ואמנים אחרים" (2007, חרגול).

  • הכד מטנסי - מבחר מאמרים על אמנים, אמנות והתבוננות 1983-1997 / מאיר אגסי
מאיר אגסי הוא אחד מסופרי האמנות הבודדים והמופלאים שצמחו בישראל בשפה העברית. הכד מטנסי: מבחר מאמרים על אמנים, אמנות והתבוננות 1997-1983, הוא אנתולוגיה של למעלה מארבעים רשימות נדירות שהתפרסמו במהלך חייו בעיתונים, במגזינים ובכתבי עת שונים בישראל.
ההתבוננויות האמפתיות שלו – בוֶרמיר, פרידריך, מונק, סזאן, פיקסו, מגריט, לוסיאן פרויד, וורהול, ג'ונס, אנט מסאז'ה, בולטנסקי, סינדי שרמן, הֶרסט ואחרים – מתקשרות לתערוכות ולאירועי אמנות חשובים שהתרחשו במהלך שנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת, שלהם היה עד ובהם היה מעורב, כצופה מעולה וככותב מחויב. מרשימות אלה עולה קולו הייחודי של סופר גולה (הגבעות השחורות של דקוטה), אמן חרישי ומעודן, מלנכולי (שמצחיק לעתים עד מאוד). זהו קולו של משורר מהורהר, שחייו היו חיי התבוננות. ובלשונו: "התבוננות אינה ראייה ברִפרוף. התבוננות פירושה פירוק היסודות המרכיבים את התמונה ובו בזמן מעקב פנימי אחר הרכבתם מחדש למערכת אישית והגותית של המתבונן".
מעורבותו בנושא הכתיבה היתה עמוקה לא פחות מזו הנדרשת ליצירת אובייקט האמנות עצמו. מאיר אגסי היה נכבל אישית אל נושאי התבוננותו; הם הכניסו אותו למעין שותפות אמוציונלית, והוא חפר וחצב את הדמות עד שזו עמדה לנגד עיני הקורא, ולצדה ניצבה תמיד גם דמותו שלו.
מאיר אגסי, מיתוס אינטימי שנרקם בסתר, הולך ונחשף לנגד עינינו המשתאות. כל מי שהאמנות בנפשו ימצא בספר הזה מסמך חיוני ומאלף.
בפתח הספר מופיעה הקדמה מאת העורכת והאוצרת נעמי אביב. אביב משחזרת שיחות שהתקיימו בתל אביב וכן בבריסטול שבאנגליה, שבה התגורר עד למותו הפתאומי בתאונת דרכים. יחד עמו נהרגו אשתו ובנו

  • הדינמיקה של היצירה / אנטוני סטור
ספר זה מכוון בעיקרו לבחינת הכוחות המניעים את האנשים היצירתיים מאוד``. זוהי עדות המחבר עצמו. לפנינו הצגה בהירה ושוטפת של יסודות היצירתיות ותהליכיה, אגב הצצה אל עולמם הפנימי והכמוס של כמה מגדולי היוצרים וההוגים. תוך גילוי עולם הומאני רב-ערכים, הופך המחבר את הרצאת גישתו לסיפור מרתק ומעשיר. זהו נכס לכל מחנך, הורה צעיר ובוגר, ולכל אדם המבקש לעמוד על מערכת היחסים שבין הגורמים היצירתיים והספונטאניים שבו, לבין העולם הסובב אותו.


  • טיפול באומנויות-אומנות, משחק, מוסיקה, מחול, דרמה / אן קטנאך
אחד הנושאים המרכזיים בספר זה היא חשיבותם של הטיפולים באמנויות כהתערבויות דינמיות למען בני אדם החווים קשיים. המחברים מסבירים כיצד ניתן להדגיש את ההיבטים הבריאים בחיי מטופליהם בעזרת שיטות פעולה, במקום טיפולים בעזרת שיחות. שימוש מכוון זה באמנות כתהליך ריפוי, הוא זה שהופך את ההתערבויות לטיפוליות, ולא רק לעיסוק פשוט במחול, מוסיקה, דרמה, משחק או אמנות לשמם. המחברים מתארים דרכים בהן ניתן לעשות שימוש בכל אחת מן האמנויות הללו למטרות טיפול, כך שהקורא יוכל לחקור מה מתרחש למעשה כשקבוצה , תלמיד או אדם פרטי , פוגשים במטפל. הספר כולל נקודות מבט מכל קשת הטיפולים באומנויות, ותרמו לו קלינאים ואנשי אקדמיה מנוסים בתחום. הספר טיפול באומנויות מציע הערכה מחודשת של הקשר בין המטפל למטופל, והכרה בריבוי הרמות שבהן פועל תהליך הריפוי.


  • לגעת בנפש- פסיכותרפיה באמצעות חומרים וצבעים / ליאורה סוטו
בעשורים האחרונים נתפס הטיפול הנפשי כתהליך השואף לקיים בחדר חוויה. לא עוד המטפל מפרש, יודע -כל והמטופל הקשוב, אלא שני שותפים העוברים מסע. בשפה האותנטית, בראשיתית ולא שיפוטית המתקיימת באמצעות חומרים וצבעים, יכול המטופל לקיים דיאלוג פנימי ולהגיע למחוז טוב יותר. ליאורה סוטו מתארת את יעל, הבונה את עולמה הפנימי תוך כדי בניית כלים מחימר כשהמטפלת תומכת בעבודותיה ובנפשה. את זוהר, הרושמת דיוקן פניה בעפרון תוך התבוננות במראה, ומבררת כך את עצמה לעצמה. את הזוג רחלי ויואב, המציירים יחדיו חלון וכך רואים את הניגודיות וההשלמה שבהם. את עומר והמטפלת המתפלשים בבוץ, כש"הלכלוך" המתהווה מאפשר למטופל להתמודד עם אמו הסובלת מניקיון כפייתי. המחברת מזמינה את הקורא לתוך חדר הטיפול על מנת לתהות על תובנות המטופלים ועליה עצמה, בעקבות החוויה שלה עם כל אחד ואחד מהם, ועל מסקנותיה לגבי הטיפול הנפשי ככלל. הספר מלווה בתמונות ובכך מספר את הדברים בשפת החומרים והצבעים , בשפה הוויזואלית. 
  
  • משחק בחול על פי תורת יונג / ג'ואל מנוחין
מהו המשחק בחול?
האם יש בו לסייע למבוגרים, כמו גם לילדים?

בעזרת נסיונו הרחב בשיטה זו, בטיפול בפונים בגילאים שונים וממגוון רקעים, מציג גואל רייס-מנוחין, מבכירי המצדדים במשחק בחול, תיאור מרתק של תרפיה יונגיאנית זו, המוסיפה לרכוש את אהדת הציבור. הוא מראה כיצד המשחק בחול עוזר למטופלים להביע, "מעבר למילים ולפני מילים", את הדמויות הארכיטיפיות העמוקות ביותר של הלא-מודע, וכן מדגים עד כמה יכול המשחק בחול להביא מזור לפתולוגיה, נוירוזה ואבל.

לשעבר פסנתרן קונצרטים, גואל רייס-מנוחין עובד היום כאנליטיקן יונגיאני. הוא היה הראשון שהביא את המשחק בחול היונגיאני לבריטניה. הוא משמש כעורך Harvest, ביטאון ה-C.G. Jung Analytical Psychology בלונדון, וחיבר את הספר The Self in Early Childhood (העצמי בגיל הרך).
 
  • תרפיה באמנות עם מתבגרים / שירלי ריילי
שירלי ריילי חיברה את הניסיון הקליני העצום שלה עם מתבגרים לכלל טקסט מעשי נפלא,רב תבונה וריאליסטי, המתייחס למתבגרים בימינו ולסדרי העדיפויות בטיפול בהם כיום...ספר זה מביא את התרפיה באמנות למתבגרים לעולם הפוסט מודרני בו טיפול קצר, ממוקד בפתרון, הוא הכרחי. ריילי מדגימה במיומנות ובצורה משכנעת את החשיבות של תיאוריות עכשוויות של התערבות תרפויטית והתפתחות של מתבגרים, תוך שהיא מציגה לקוראים תיאורי מקרים רבים, המשלבים תיאוריה בת זמננו עם תרגול קליני מעשי. "מתוך ההקדמה מאת קתי מלקיודי"

ספר זה עשיר בדוגמאות קליניות הנארגות לתוך המרקם של תיאוריות עכשוויות על הטיפול במתבגרים ובמשפחותיהם... ריילי משתמשת בהומור ואפילו בהמעטת ערך עצמה כשהיא מדגימה את הקשר של תרפיה קצרת-מועד וממוקדת עם הרקע ממנו היא באה, של תרפיה באמנות מסורתית יותר... הספר מחולק לשבעה פרקים עם נספח מפורט ומועיל לקורא שאינו בקיא בקונסטרוקטוניזם חברתי והגישה הנרטיבית בתרפיה קלינית באמנות... ריילי מתארת את התגובות שלה בדרך שתרפיסטים אחרים, שבטחונם פחות משלה היו מפחדים ללכת בה. הגילויים שלה עטופים בחום, ענווה ואנושיות.

  • רוח החומר - טיפול באמנות, חמרים וכלי עבודה / אורבך, גלקין
רוח החומר הינו כלי עבודה בתחום הטיפול באמצעות אמנות.
שלושת הכרכים מקנים כלים מגוונים ויישומיים לעבודה אינטגרטיבית.
חלקים א' ו-ב' "טיפול באמנות - מהלכים והתנסויות"- כוללים כמאה הפעלות באמנות מעובדות ומוסברות.
חלק ג "חומרים וכלי עבודה"- כולל ניתוח של חומרי האמנות, אופן העבודה עימם והמשמעויות הטיפוליות שלהם.
הספר מיועד למטפלים באמנויות השונות, מורים לאמנות, אמנים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וכל המטפלים והמחנכים המבקשים להשתמש בשפת החומרים כאמצעי לקידום תהליכים טיפוליים חינוכיים ויצירתיים.

 
  • גבולות של קדושה - בחברה בהגות ובאמנות / אמילי בילנסקי ואביגדור שנאן (עורכים)
ביטויים רבים יש להוויית הקדושה בחיי העם והאדם (ולא רק היהודי), וגם תהליכים של חילון לא הביאו לעקירת מושג זה מן הלשון או התודעה. כיוון שהקדושה לדרגותיה גם נעה במקצב כלשהו במישור הזמן, או מתגלה בדרכים שונות במרחב, יש לה מדרך הטבע גם גבולות שיגדירוה מצד היקפה. הגבול הוא אותה נקודה שהיא לעתים בלתי מוחשת כשלעצמה, שבה מתחיל או פוסק מצב הקדושה, או משנה את מעמדו מקדושה אחת לרעותה. האפשרות לראות את הקדושה גם כערך מנוגד למושגים אחרים, כגון טומאה או חולין, פותחת פתח רחב עוד יותר להגדרת גבולות הקדושה ולבחינת המעבר ממנה אל מה שהוא שונה ממנה. הספר המונח בזה בפני הקוראים נולד בעקבות תחרות בינלאומית בתחום האמנות החזותית והעיצוב, אשר אורגנה בשנת תשס"א (2001) בידי "קרן עדי". נושא התחרות היה "גבולות של קדושה", וזו העמידה בפני האמנים שהשתתפו בה אתגר לא קל: לתת ביטוי ביצירתם לאותו קו חמקמק המבדיל "בין קודש לחול" או "בין קודש לקודש", ויהיו הגדרותיהם את הגבול, את התולין ואת הקדושה אשר יהיו. בספר מובאים מאמרים מאת טובי הכותבים בתחומים שונים ומגוונים שיש להם זיקה לשאלת הגבולות או הקדושה: אסטרופיסיקה ומיסטיקה, הלכה ותנ"ך, מחשבת ישראל לדורותיה ופילוסופיה כללית, משפט וחברה, ובעיקר אמנות. כן באים בספר צילומיהם של עשרים ושתיים היצירות שהגיעו אל שלב הגמר של התחרות, בלוויית דברי הסבר אשר נכתבו בידי יוצריהן. המאמרים והיצירות גם יחד מלמדים עד כמה מגוונות ומורכבות הן הגדרות הגבול והקדושה. כל אדם והגבול שהוא מקיף בו את קודשיו שלו.


 
  • הבעה באמנות - עבודה עם קשישים / וייסברג ווילדר

הספר הבעה באמנות עם קשישים מתאר בפנינו מגוון עשיר של תוכניות המראות לנו שהגיל או המחלה אינם מונעים בהכרח מהאדם המבוגר להיות יצירתי. פעמים רבות קרה ודווקא בגיל המבוגר ובעת מחלה מגלים אנשים את פוטנציאל הטמון בהם. ספר זה מציע קווים מנחים ומעשיים להזדמנויות יצירתיות הן עבור אלו המפיקים את התוכניות והן עבור אלו המשתתפים בהן". ג´ון כהן, Ph.D., M.D., מנהלת המרכז לזקנה, בריאות והמדעים ההומניסטיים באוניברסיטת ג´ורג´ וושינגטון. ספר מעניין ומעשי זה מראה כיצד אנשים זקנים שעשויים להיות מבולבלים, מדוכאים או מבודדים מבחינה חברתית בעקבות תהליך ההזדקנות, יכולים לחוות תחושה מחודשת של חיבור לעולם ואישור לקיומם דרך ההבעה האמנותית והטיפול באמצעות האומנות. עשרים כותבים וביניהם שניים מהפסיכיאטרים המובילים בתחום הגרונטולוגיה, מציגים ניתוח מעורר מחשבות של שיקולים תיאורטיים סביב נושא ההזדקנות, החברה והדמנציה, עם יישומים מעשיים בטווח רחב של אומנות יצירת הכוללת דרמה, מוזיקה, אמנות, ריקוד וכתיבה יוצרת. הם כוללים גם תיאורים של פרויקטים חדשניים בין-דוריים ורב-תרבותיים. אנשי מקצוע העובדים עם זקנים במגוון מסגרות כולל בתי אבות, מרכזים קהילתיים ומוסדות פסיכיאטריים, ימצאו בספר זה מדריך חיוני שישמש אותם בעבודתם. "זה ספר מקיף המתמקד בתוכניות, וערכו רב בסיוע למומחים בתחום הזקנה. זהו מדריך נהיר וברור לתוכניות באומנות יוצרת המאיר את עיניו לכוונים חדשים בתחום זה". ז´קלין סנדרלנד, מייסדת המרכז הלאומי לאמנות והזדקנות. נאידה ויסברג, R.D.T., M.A., ממקימי !MPROVISE!, מומחית בדרמה יוצרת וטיפול באמצעות דרמה, עובדת עם מנהלי פעילות בבתי אבות, סטודנטים, מבוגרים במוסדות וילדים בכל הגילאים. רוזילין ווילדר,R.D.T, Ed.D., פרופסור עוזר בבית-ספר גלטין ללמידה פרטנית באוניברסיטת ניו-יורק, מטפלת באמצעות אומנות יוצרת, גרונטולוגית וסופרת.


  • עריכת מסע פנימי באמצעות יומן אמנות / מריאן היב

הספר עריכת מסע פנימי באמצעות ניהול יומן אמנות מציג תהליך הוליסטי של ניהול יומן, המשלב בין אמנות, טיפול באמנות, תיאוריית העיצוב והכוונה רוחנית, במטרה להשיג איזון אישי, מודעות לתהליכים פנימיים, פתרון קונפליקטים פנימיים ושיפור איכות החיים. מריאן היב מדריכה את הקורא בתהליך ניהול היומן היצירתי ומציגה את יסודותיה המרכזיים של שיטה זו. תיאורי מקרה ויומני אמנות של משתתפים בבית מחסה ומטופליה של המחברת עצמה, מראים את יעילותו של ניהול היומן כהתערבות טיפולית וככלי של התבוננות. ספר רגיש זה יועיל לכל המתעניינים בריפוי הוליסטי, ובפרט למטפלים באמנויות, יועצים, מדריכים רוחניים, ולכל העובדים עם בני-אדם המתמודדים עם אבל, אובדן, התנגדות או סוגיות של אבחנה. זהו מדריך רב ערך לבני-אדם השואפים להוסיף את ניהול היומן ההוליסטי להתבוננות, לתפילה או לחקירה הפנימית שלהם.


  • ללכת אל הצבעים - ציור עאמצעי לזיקנה יצירתית / נעמי גפני

"ללכת אל הצבעים" נכתב בהשראת סדנת אמנות שהמחברת, נעמי גפני, אמנית רבת הישגים בעצמה, קיימה בבית אבות במרכז הארץ.
הספר הוא שילוב מרתק בין ספר הדרכה למטפלים ולמדריכים שעובדים עם זקנים באמנות לבין יומן אישי, המתאר ברגישות ובגילוי לב את תהליך ההוראה ואת האופן שבו הציור הופך ממיומנות טכנית לחוויה יצירתית, למשתתפי הסדנה ולמחברת עצמה.
הספר מבטא את מאמציה של אשל, האגודה לתכנון ולפיתוח שירותים למען הזקן מיסודם של ממשלת ישראל וג'וינט ישראל, לקדם את היצירתיות בגיל המבוגר באמצעים שונים.





 
   
לייבסיטי - בניית אתרים