דף הבית >> ספריה >> רשימות >> מדבקות


 
    עבודה טיפולית עם מדבקות
 

לימור קריגל

 
 

תרפיה באמנות פלסטית מורכבת מגישות ופרקטיקות שונות הכוללות את הגישות המרכזיות בפסיכותרפיה מחד ואת האקספרסיוניזם האמנותי מאידך. הגישות השונות הקשורות בהבעה האמנותית של טיפול זה בודקות ומאפיינות את השפה האמנותית, את הייחודיות הרגשית שבעבודה בחמרים שונים, את היכולת של העבודה לשקף למתבונן את נפשו של היוצר ואת הרלוונטיות של כל אלו למסגרת הטיפולית. רשימה זו מתמקדת בחמר יצירה ותיק שלא נכתב עליו רבות ובאה לפרט את הייחודיות שבעבודה עם מדבקות במסגרת הפרקטיקה הטיפולית.


רגרסיה לגילאי הגן
אלבום מדבקות, אוסף מדבקות, מדבקות זוהרות ומדבקות נפוחות הם מושגים המחזירים אותנו כהרף עין לתקופת הילדות המוקדמת. נדמה כי רבים זוכרים את העיסוק במדבקות במהלך שנות הגן ובית-הספר. ה"בנים" היו רוכשים את השקיות הקטנות המרובעות של מדבקות שיועדו למלא את אלבומי חברות הזבל, כח המחץ וסופרמן. על תקרת החדר היו מדביקים את כוכבי הגלקסיה שהיו נראים בצהוב בהיר עם כיבוי האור. הבנות היו אוספות את המדבקות בצמוד לנייר המכתביות ומחליפות את הרכוש עם חברותיהן.למדבקות הנפוחות היה הריח הייחודי להן והכי מוערכות, כך נדמה לי, היו מדבקות ההולוגרמה שיכולות היו ליצור מראות תלת ממדיים.
המדבקות מחזירות אותנו לתקופת הילדות כיוון שרובנו השתמשנו בהן באופן משחקי ויצירתי בתקופה זו אך מאוחר יותר הן הפכו מחמר יצירתי לפריט פונקציונאלי. הן שמשו לסימון מחברות והספרים של בית הספר (בשלב זה לעיתים ניכרו בהן סממנים של קישוטיות) ולאט לאט הן הפכו לאובייקט מסמן גרידא. מבוגרים אשר אינם עוסקים ביצירה כחלק מהווייתם, פוגשים "מדבקות משרדיות" בלבד שצורתן המרובעת, המלבנית או המעוגלת. כל מדבקה אחרת, שאינה שייכת למחלקת המדבקות המשרדיות שייכת לממלכת הילדות.

יצירה מודעת ונשלטת
כאמור, חמרי יצירה מזמנים איתם רגשות ותכנים שונים בעקבות מרקמם, צבעם,  טמפרטורת החומר ודרך היצירה בהם. מדבקות שייכות לקבוצת החומרים הדורשים יצירה מודעת יותר ועיסוק מופחת בדחפים. בעוד עיסוק בחימר דורש הפעלת כח פיזי ועבודה גופנית חפשית, היוצר במדבקות נדרש לעבודה קוגניטיבית-תהליכית שאינה מערבת כח פיזי וכך יכולה להקל על התמודדות עם דחפים רגשיים.
יצירה במדבקות דורשת מן היוצר להתחיל בבחירת המדבקות מתוך אלו המוצעות לו. עליו לסקור את ההיצע ולהחליט, גם אם באופן אינטויאיטיבי, אילו מדבקות הולכות  לקחת חלק ביצירתו. בשלב הבא נדרש היוצר למקם את בחירתו על המצע עליו הוא עובד. מיקום המדבקות באופנים רבים לפני הדבקתם הסופית מאפשרת עיבוד מילולי של לקיחת ההחלטה, על יתרונותיה וחסרונותיה.
 


חומר גלם ותוצר מוגמר באובייקט אחד
העבודה עם מדבקות מזמנת עבודה על נפרדות ומיזוג. המדבקה עצמה, החומר איתו נגשים ליצירה הינו מצד אחד חמר גלם אך מן הצד השני מוצר מוגמר. מדבקת לב, בית או עץ מהווים מצד אחד סימבול ברור, יצירה שלמה הכוללת בתוכה ייצוג של רעיון או מושג, אך יכולה, כאשר מדבקים אותה בצד מדבקה אחרת או בתוך קומפוזיציה אמנותית, לאבד את משמעותה המקורית ולהפוך לחלק בתוך אורגניזם חדש, גדול ומורכב יותר. באותו אופן, לא פעם נראה מטופלים שיפרקו את חמר הגלם וכך ישתמשו בגזירה כדי להפריד בין חלקי המדבקה וליצור, לדוגמה, עץ שצמרתו מוטלת על האדמה שבצידו.


דבק כקשר
לסיום, לא ניתן להתעלם מהעובדה כי עבודה עם מדבקות עוסקת בעבודה עם דבק, עם חמר מקשר. הפרדת המדבקה ממקומה ההתחלתי וחיבורה למצע החדש עוסקת באופן ישיר באופני חיבור (הקשרות) והפרדה (פרידה) וכך נראה לפעמים מטופלים אשר מסתבכים באופן תמוה עם הפרדת המדבקה מן הנייר עליו היא מונחת, סרבול בהדבקה ואף עיסוק בלתי פוסק בדבק (ילדים יכולים להדביק את המדבקות על גופם ולתלוש אותן באופן רפטטיבי).


למי זה עשוי להתאים?
ייתרונות העבודה במדבקות, התכנים שהן מעוררות והכישורים הנדרשים לעבודה בהן יכולים להתאים לעבודה עם אוכלוסיות ומסגרות שונות:

  • ילדים ומבוגרים המתמודדים עם לקות בקשב ובריכוז פעמים רבות סובלים בין היתר מ: (א- התפתחות סנסו-מוטורית ותפיסתית) תכנון מוטורי לקוי, קשיים בתפישת וביצוע רצפים, תפישת מרחב, קואורדינציה ויזו-מוטורית, קשיים במוטוריקה עדינה (ב-התפתחות קוגניטיביים): קשיים בזכרון עבודה, מיון בין עיקר לטפל (ג-התפתחות רגשית- חברתית)  קשיים באינדיוידואציה ובחיברות. קשיים אלו, המהווים אך חלק קטן ממאפייני ההפרעה בקשב ובריכוז, עשויים להתרם מעבודה בדרכים שונות באמצעות מדבקות.
  • קשישים נוטים לירידה בתפקודים המוטוריים והקוגניטיביים ועל כן יכולים להפיק על ידי יצירהבמדבקות שימור ממושך של תפקודים אלו בצד הנאה מחדוות היצירה.
  • ילדים המתקשים בהנעה ליצירה: ילדים פשוט אוהבים מאוד את הגירויים והצבעוניות שמספק מאגר מדבקות. מטופל יחיד או קבוצת ילדים המתנגדים לעבודה היצירתית לעיתים רבות לא יוכלו לעמוד בגירוי המדבקות ויסחפו להתבוננות באוסף וליצירה בו.
  • מסגרת עבודה הדורשת שמירה על ניקיון ומשום כך מצמצמת אופציות רבות לעבודה עשויה לאפשר יצירה במדבקות אשר דורשת לכל היותר לטאטא את הרצפה בסוף המפגש.
     
 



























 
 
לייבסיטי - בניית אתרים