דף הבית >> ספריה >> ספרות מומלצת >> תרפיה במוזיקה ובתנועה

 

 
    ספרות מומלצת בנושא תרפיה במוסיקה ובתנועה
 
 
  •   להפגש עם הצלילים-תרפיה במוסיקה / אמיר דורית
מהי תרפיה במוסיקה? למי היא מיועדת? מה בינה לבין טיפול פסיכולוגי רגיל`? בשאלות אלו ובאחרות עוסק הספר, שהוא מקורי בשפה העברית בתחום זה. על שימושי התרפיה במוסיקה, על חדר התרפיה במוסיקה, על המשמעות הטיפולית של כלי המוסיקה, על טיפול פרטני וקבוצתי, על הקשר בין מוסיקה ורגש ובין מוסיקה ומילים, על אלתור, על שירים אהובים, על מוסיקה ודימויים, על תאוריה, מחקר ופרקטיקה בתחום זה – על כל אלה כותבת חוקרת ותרפיסטית מוסמכת ובעלת ניסיון טיפולי רב.
``כאן בחדר הזה, קיבלתי את האומץ לנסות ליצור צלילים משלי... הרגשתי שהצלילים של שתינו לא רק הראו לי את האור בקצה המנהרה, אלא משכו אותי לכיוון הפתח... עטפו אותי והגנו עלי, שמרו עלי ויחד עם זאת גירו אותי ועודדו אותי להמשיך ולנסות, להתמודד להיאבק, לרצות לתת לאהוב...`` (מדבריה של מטופלת)
הספר מיועד לתרפיסטים במוסיקה, לפסיכולוגים, לפסיכיאטרים, לעובדים סוציאליים, ליועצים חינוכיים ולציבור המשכיל.


  • תרפיה במוסיקה: אומנות שהיא מעבר למילים / לסלי באנט
לסלי באנט מתעקש, ובצדק, שתרפיה במוסיקה צריכה לקבל תוקף על-ידי מחקרי תוצאה מדוקדקים; והוא מביא סיכום מצויין למחקרים שהתבצעו עד כה, כמו גם דוגמאות אינדיבידואליות רבות לתגובות לתרפיה במוסיקה". (אנתוני סטור). האם יכולה המוסיקה לסייע לאנשים להתגבר על בעיות נפשיות או להתמודד עמן? תרפיה במוסיקה היא תחום חדש יחסית, למרות שכוחה של המוסיקה להקל על מחלות ומצוקה הוכר במשך מאות בשנים, רק במאה העשרים הוחל באמת בביצועם של מחקרים שיטתיים אשר בדקו את הסיבות ליעילותה. לסלי באנט כתב ספר זה כדי להסביר את מטרותיה ואת הטכניקות של התרפיה במוסיקה, כפי שהיא מיושמת כיום, לטווח רחב של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, ולכל אותם אנשים המתעניינים בשימוש באמנויות יצירתיות בתרפיה. לסלי באנט הוא תרפיסט במוסיקה מוסמך, עמית מחקר בנושא בריאות הילד והנפש באוניברסיטת בריסטול, ומנהל הקרן MusicSpace.


  • שימוש בקול ובזמר בטיפול / פול ניוהם
שימוש בקול ובזמר בטיפול מהווה מדריך מעשי בנושא השימוש הטיפולי בהבעה הקולית במסגרת פסיכותרפיה. טיפול באמנויות ותהליכים קבוצתיים, והוא מהווה מקוי ידע מקיף לעוסקים בתחום זה. פול ניוהם בוחן את האופן שבו יצירת מנגינות בשילוב סיפור כוזומר עשויים להקל סימפטומים רגשיים, פסיכוסוכוטיים ופסיכולוגיים. הוא כוסביר כיצד ניתן לעצב את צלילי הקול האנושי ליצירתם של שירי זמר המגלים את העצמי ומביעים אותו. ספרו מציע תמיכה מעשית לבעלי מקצועות שאינם קליניים העובדים כמנחי קבוצות, ומעונינים בשילוב זמרה והבעה קולית בשיטת העבודה שלהם. המחבר עוסק בנושאים כמון *השימוש במיתוס ובארכיטיפוס בנרטיב *תולדות השימוש בשיר באינטראקציה האנושית *עיצוב הביוגרפיה האישית לסיפור עם מנגינה המחבר מסתמך על ניסיונו המקצועי בתארו טכניקות טיפוליות ותרגילים שהצלחתם הוכחה בעבודתו, ומאיר אותם בהצגת מקרים. הוא מתמקד בתועלת שעשויה עבודת הקול להביא לאנשים מוגבלים ולילדים בעלי צרכים חינוכיים מיוחדים. פול ניוהם הוא מטפל בקול ובתנועה ומדריך מתלמדים בטיפול באמצעות הקול. מייסד האיגוד הבינלאומי לטיפול בקול ובתנועה, ועומד בראשו. הרצה בבית ספר לדרמה וניהל תיאטרון רפרטוארי.


  • גשר בצלילים: טיפול באמצעות מוזיקה באנשים בעלי פיגור שכלי / נעה בלאס
הספר "גשר בצלילים" פותח צוהר לעולמם החסום והלא מוכר של אנשים עם פיגור שכלי עמוק. אנשים מיוחדים שחבוי בהם פוטנציאל שלא ניתן למימוש ללא הדרכה מיוחדת ושהטיפול באמצעות מוסיקה, מעשיר את הביטוי הרגשי שלהם, מגביר את יכולת הריכוז והלמידה ומאפשר להם לתקשר עם הסביבה. בספר מוצגות שיטות לימוד מיוחדות ובתוך כך הנחיה ייחודית של עבודה באמצעות נגינה בגונגים. מתוארים בו תהליכי הנחיה והתקדמות של מטופלים במשך כעשר שנים. הספר מיועד למטפלים באמצעות אמנות, לעוסקים בחינוך מיוחד, לפסיכולוגים, עובדים סוציאליים, להורי ילדים עם צרכים מיוחדים, ולכל המתעניין בסוגיות חינוך ומוסיקה. ד"ר חיה עמינדב, פסיכולוגית שיקומית בכירה, מנתחת בחלקו הראשון של הספר את תרומתה הייחודית של המוסיקה לפיתוח רגש קוגניטיבי ומנתחת את תהליכי הלמידה המוצגים על ידי נעה בלאס. ד"ר עמינדב הינה פסיכולוגית ראשית במשרד העבודה והרווחה ומנהלת מחלקת איבחון, קידום וטיפול. היא פרסמה מאמרים מדעיים בארץ ובחו"ל. ד"ר נעה בלאס, מלחינה וסופרת פיתחה שיטות טיפוליות שונות באמצעות מוסיקה, ובמיוחד לטיפול בילדים ובוגרים הסובלים מפיגור שכלי. לנעה בלאס מוניטין בישראל, באירופה, בארצות הברית ובארגנטינה. בארץ מיושמות השיטות שלה במערכות טיפוליות שונות ובתוכניותיה משתתפים היום כחמשת אלפים אנשים.


  • צלילים מרפאים-כוחן של הרמוניקות / ג'ונתן גולדמן
רעיון הריפוי בעזרת מוסיקה הינו עתיק יומין. חכמי תורות הנסתר במצרים, ביוון וברומי הבינו שוויברציות מהוות כוח פעיל בסיסי ביקום, ולכן פיתחו שירים וצלילים ספציפיים לשם ריפוי והגעה למצבי מודעות אחרים. הספר צלילים מרפאים בוחן את יכולתם של הצלילים להשפיע עלינו בכל הרמות - הפיסית, הרגשית, המנטלית והרוחנית. אין צליל טהור כצלילן של ההרמוניקות, וצלילים מרפאים הוא הספר הראשון המסביר כיצד ניתן לצאת נשכרים מכוחותיהן המרפאים והמשנים העמוקים, הן מנקודת המבט המדעית, והן מנקודת המבט הרוחנית. שירת צליל - עילי - המכונה גם הרמוניקה ווקלית - היא יכולתו של הקול האנושי להפיק שני תווים או יותר בה בעת. ג'ונתן גולדמן רכש יכולת זו לאחר ששהה במחיצתם של נזירים טיבטיים ואמני צלילים אחרים וחקר נושא זה במשך שנים רבות. צלילים מרפאים מסביר לקורא כיצד לבצע הרמוניקות ווקליות ולחוות את כוחותיהן המשנים והמרפאים. תרגילים מעשיים, קלים לביצוע ובטוחים בשימוש, מראים כיצד להשתמש בצליל בריפוי ובמדיטציה. המחבר מתאר גם כיצד ניתן להשתמש בהאזה להרמוניקות כב"יוגה קולית" לשם מדיטציה והתרגעות עמוקה.


  • תרפיה במחול ופססיכולוגיה של המעמקים - הדמיון המניע / ג'ואן חודורוב
את המחול/תנועה כדמיון פעיל החל יונג בשנת 1916. לאחר שפותח בשנות ה60- על ידי חלוצת התרפיה במחול, מרי ווייטהאוס, מהווה המחול/תנועה כיום גישה לתרפיה במחול, וכן צורה של דמיון פעיל באנליזה. בספרה החדש והמהנה, מספקת גואן חודרוב מבוא למקורות, לתיאוריה וליישום של מחול/תנועה כדמיון פעיל.
כשהיא מתחילה עם סיפורה שלה, מראה המחברת כיצד מחול/תנועה הינו בעל ערך לפסיכותרפיה. בספר מובאת סקירה היסטורית על מושגיו הבסיסיים של יונג, כמו גם סינתזות שנעשו לאחרונה בפסיכולוגיית המעמקים על תיאוריית הרגש, המבוססות על עבודותיהם של סילבן טומקינס, לואיס סטיוארט ואחרים. לבסוף, נידונים נושאי התנועה וההיבטים ההבעתיים הבלתי מילוליים של מערכת היחסים התרפויטים, בעת הדיון על יישום המחול/תנועה כדמיון פעיל.
גואן חודרוב Ph.D הינה אנליטיקנית עצמאית החברה במכון ק.ג יונג בסן פרנסיסקו. נסיונה המקצועי כולל לימודי מחול, הופעה והוראה. את הכשרתה בתרפיה במחול קיבלה מאת טרודי שופ ומרי ווייטהאוס. חודרוב היא חברת התאחדות התרפיה במחול האמריקנית, ובעבר כיהנה כנשיאתה.


  • אדם חבוי בתוך עצמו-גילוי וטיפול באמצעות מוסיקה / נעה בלאס
באישיותו של האדם רב הנסתר על הנגלה. לעיתים מקופל פוטנציאל יוצא דופן בנסתר,באישיות המרוחקת, המוזרה והשונה. ההגעה אל הפוטנציאל זה, החיפוש אחריו, החשיפה וטיפוחו מעלים ביטוי אנושי מרגש.
מוסיקה היא אמצעי חשוב במיוחד לגילוי הנפש הנסתרת ולשחרורה. בספר אדם חבוי בתוך עצמו, מובאים תיאורים ממפגשים טיפוליים עם אנשים החיים בתוך תסמונת שמכונה פיגור בינוני,קשה,או עמוק. הספר מראה כיצד באמצעות טיפול במוסיקה סיפור,הצגה והמחשה, התגלו בקרב אנשים אלה כוחות נפשיים יחודיים, שמעניקים להם יכולת ביטויבשפת הגוף, מלל ספונטני והומור. מטרת הדברים, להביא עדות ממקור ראשון על הפוטנציאל החבוי באוכלוסיה זו,ועל הדרכים למימושו.


  • ניגוניך אבי ושירייך אימי - המוזיקה ככלי לעבודה עם זקנים / פני סילבר
"המוזיקה מקשרת בין אדם לרעהו גם ללא מילים. רטט הצלילים מגיע לאדם גם ללא שמיעה. מוזיקה מזכירה אירועי ילדות, והיכולת ליהנות ממנה אינה תלויה בתואר אקדמי ואינה דורשת לימודים גבוהים. המוזיקה מהווה מסגרת בעיקר לאלה שאיבדו את המבנה הפנימי שלהם. היא הופכת תוהו ובוהו לסדר ולרוגע ועשויה להשפיע על מצב הרוח, על ההתארגנות הפנימית, על כח הרצייה ועוד". מוזיקה היא אפוא אמצעי נפלא לעבודה עם זקנים, עצמאים ומוגבלים.
היא מרגיעה, מהנה, מעוררת, משובבת נפש ולפעמים גם משככת כאבים. "ניגוניך אבי ושירייך אמי" הוא מדריך שנועד לסייע למטפלים, לבני משפחה ולאנשים מבוגרים לשמוע, להקשיב, לזרום עם המוזיקה ולעבוד אתה להנאתם ולשיפור איכות חייהם.פני סילבר היא מוזיקולוגית ומרפאה במוזיקה שבמשך שנים פיתחה תוכנית יעילה ושופעת צלילים לעבודה ולהפעלת זקנים עם מוזיקה.
לספר מצורף תקליטור עם קטעי מוזיקה התואמים את תוכנו.


  • תרגילי נשימה, ריכוז והרפיה/ דוד פרי
ערכה הכוללת הסברים והדרכה בקלטת/ תקליטור שמע + חוברת נלוית עם הסברים ואיורים.
מתוך המבוא לחוברת:
"הרפיה מסייעת למניעת היווצרות לחץ גופני, רגשי ומנטלי... ... שרירים אינם יכולים להיות במאמץ מתמיד, וחשיבות ההרפיה לתפקידם דומה לזו של פעולת קירור המנוע או של טעינת המצבר.
תרגילי נשימה, תרגילי ריכוז ותרגילי הרפיה הם שלושה תחומים הקשורים וזשורים זה בזה..."


  • כל ילד יכול / רייך ורד
ספר ראשון בעברית המציג את שיטת סוזוקי ויישומה בהקשרים תרבותיים שונים. השיטה היא פרי רוחו ורעיונותיו של המחנך היפני שיניצ´י סוזוקי, שהאמין כי טיפוח האהבה לאמנות וליופי הם יסוד חיוני בחינוכו של כל אדם. הוא האמין שכל ילד יכול לחוות וליצור בתחומי תרבות שונים ומוסיקה בפרט, כאשר היא מוקנית לו כ"שפת אם". על יסוד הכרה זו פיתח סוזוקי שיטת הוראה ייחודית המאפשרת לכל ילד לזכות בחינוך מוסיקלי ולטפח את הפוטנציאל האמנותי שבו. לכך יש השלכות חשובות בכל הנוגע להוראת המוסיקה והאמנויות. יצוין כי שיטת סוזוקי משתפת את ההורים ומרחיבה את תפקידם בחינוך ילדיהם.


  • ריפוי באמצעות מוזיקה וצבע / מרי באסאנו
   

 

לייבסיטי - בניית אתרים