דף הבית >> סדנאות >> סדנאות על פי קהל יעד >> פמיניזם ומגדר לצוותים


    פמיניזם ומגדר בעבודה עם נערות וילדות 
 

הרצאה ושיח לצוותים חינוכיים וטיפוליים
 

 
 
מפגש חד פעמי לצוותים חינוכיים וטיפוליים שמטרתו לתת רקע על מגדר ופמיניזם בהקשר של עבודה עם נערות וילדות, ודרך הפריזמה הזו לנסות ולהבין טוב יותר מה קורה לנערות היום, מה הן חוות, כיצד מרגישות, עם מה מתמודדות, וכיצד ניתן לסייע להן.

נושאים בהם עוסק המפגש:
  • מהי הסתכלות פמיניסטית מגדרית בהקשר של נערות וילדות, ומה תרומתה לעבודה חינוכית ו/או טיפולית.
 
  • כיצד ההבנה של העולם הפנימי של הנערות משתנה כאשר ההסתכלות משלבת נקודת מבט סוציולוגית חברתית, ובוחנת את הדיאלוג הפסיכולוגי של הנערות בתוך הקשר זה (הסתכלות שאיננה פסיכולוגית גרידא, מאשימה או פתולוגית וכו').
 
  • מה קורה לנערות בתחומים הבאים: דימוי עצמי ודימוי גוף, לבוש, יחסי בנות-בנים, יחסי בנות-בנות, משפחה, בית-הספר ועוד.
 
  • באילו תחומים נערות וילדות פגיעות יותר, ויש לתת לכך את הדעת (פגיעות מיניות ופיזיות, הפרעות אכילה, ניצול ופגיעה ברשת ומחוצה לה).
 
  • כיצד ניתן לסייע לנערות ולילדות מתוך פרספקטיבה זו.

קצת רקע:
עד לשנים האחרונות התחום של טיפול בנוער, בילדים ובילדות היה ברובו עיוור-מגדרית כמעט ולא הייתה כתיבה על מגדר ולא נעשו הקשרים מגדריים בתוך התחום. כתוצאה מכך הייתה התעלמות מוחלטת מכך שגופים של נשים רבות היו ועודם מעוצבים על ידי וחשופים לסוגים שונים של אלימות, סחר, אונס, כפייה של נישואים וכדומה. כמו-כן, גופים של נשים מועדות להפרעות אכילה, דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון, צמצום תנועתי והחפצה חברתית. נשים נשלטות חברתית קודם כל על ידי ניסיון לשלוט בגופן (רזון, יופי, בגדים, מראה, איפור וכדומה). נשים נחשבו בתרבויות רבות לאורך  ההיסטוריה כלא יותר מאשר גוף אשר אמור לשרת גברים
מצבן של נערות ובנות צעירות אינו נובע מ"בחירה חופשית" שלהן, אלא הוא תוצר של הבניות חברתיות, תרבותיות, חינוכיות ומגדריות, ותוצר של יחסי כוח חברתיים הפועלים את פעולתם. וייס-גל, לוין וקרומר-נבו כותבות במאמרן "המבקר, המבוקר והביקורתי", שמצבי אי שוויון ודיכוי אינם מקריים, טבעיים או תלויים באי שוויון אימננטי בתכונותיהן/ם של אנשים מקבוצות חברתיות שונות, אלא הם תוצר של תהליכים חברתיים דכאניים, כגון קפיטליזם ופטריארכיה. הן קושרות בין הסבל של הפרט לבין מבנים חברתיים ושיחים פוליטיים, ואנחנו נוסיף על כך ונאמר כי יש קשר בין הסבל של הפרט לבין הגופניות והתנועתיות של הפרט. וייס-גל, לוין וקרומר-נבו מגדירות פרקטיקה ביקורתית, כ: "פעולות המבקשות לשנות יחסי דיכוי ושליטה שהופנמו על ידי הפרט, הגברת עצמה ויכולת אישית, הרחבת מודעות אישית להיבטים דכאניים בחיי הפרט והגברת משאבים ומיצוי זכויות".
זוהי יכולה להיות הגדרה מצוינת לשאיפתנו בעבודה עם נערות.
 


פרטים נוספים:

  • הרצאה ושיחה צוותית בת שעה וחצי.
  • ניתן לשלב במפגש התנסות תנועתית, בהתאם לכמות המשתתפות/ים. 


מנחה: שרון זק, מטפלת בתנועה  חוקרת ומפתחת תוכניות הכשרה בתחום המגדר. 

 

 

 








 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים