דף הבית >> סדנאות >> אמנות חזותית >> מהי יצירתיות – הרצאה


 
    בחיפוש אחר משכנן של המוזות 
 

מהי יצירתיות וכיצד היא מרפאת  הרצאה לצוותים חינוכיים וטיפוליים 

 
 

במיתולוגיה היוונית היו תשע המוזות, שוכנות המעיינות, ההרים והיערות – אלות היצירה, והאמנויות. תפקידן היה להעניק השראה ליוצרים. לפני שהתחיל האמן לחבר יצירה חדשה היה פונה אל המוזות ומבקש שתסייענה לו. נראה שכולנו מכירים את הכמיהה הזו להשראתן של המוזות – לבטא את עולמנו הפנימי, אם נעשה זאת  דרך ציור, מוסיקה, ריקוד או בדרך שבה אנחנו מתלבשים, מבשלים, מבטאים את רגשותינו... כך או אחרת, לרובנו משאלה לחיות חיים יצירתיים יותר.

הפסיכואנליטיקאי ד. וו. וויניקוט אמר: "היצירתיות גורמת לאדם, יותר מכל דבר אחר, להרגיש שהחיים ראויים לחיותם". וויניקוט רואה ביצירתיות מחווה ספונטנית המתרחשת בזמן משחק ומסמנת את הימצאותו של "עצמי אמיתי", אותו חלק בנו שמרגיש שהחיים ממשיים ובעלי משמעות (וויניקוט, 1995). 
טיפול בהבעה ויצירה נשען על ההנחה שהיכולת להיות יצירתי עוזרת ואף הכרחית לבריאותינו, ושיש לה את האפשרות לרפא את נפשנו. ההרצאה תעסוק בשאלות שבהן עסקו פסיכואנליטיקאים, תרפיסטים באמנות וכותבים רבים, שאלות אשר עוזרות להבין מהו טיפול בהבעה ויצירה וכיצד הוא עובד:

  • מה היא בעצם "יצירתיות"? 
  • האם היא אכן יכולה לרפא אותנו? וכיצד יצירתיות מרפאת?
  • מה מאפשר את זרימתה של היצירתיות ומה חוסם אותה?

בנוסף לבדיקת השאלות דרך נקודת מבטם של תיאורטיקנים שונים ישולבו בהרצאה דוגמאות מתהליכי יצירה בתוך טיפול ותהליכי יצירה של אמנים, אשר מתארים התגברות על מכשולים שונים בתהליך ומציאה שוב ושוב של אותו "זרם יצירתי".

כמו כן נבדוק אילו חסמים יצירתיים שמאפיינים באופן מיוחד את גיל ההתבגרות? כאשר שינויים רבים מתרחשים, המודעות העצמית גדלה ועמה גם הביקורת העצמית, ואנו עדים לכך שיכולת המשחק הספונטני קטנה ולעתים נפסקת. נשאל כיצד ניתן לעזור ולעבוד מול החסמים האלו?


פרטים נוספים:

  • משך ההרצאה: 45 דקות.
  • ההרצאה מלווה סרטים ומצגות. 
  • ההרצאה אפשרית בליווי סדנה חווייתית. 


מרצה: מירב שומר, דרמה תרפיסטית (.M.A) ואמנית. 
 

 


 The Muses: Clio, Euterpe and Thalia by Eustache le  (1652) Sueur




(הרצאה בבפני כל עובדי נוער במחוז דרום - משרד הרווחה והשירותים החברתיים) 






 
 





לייבסיטי - בניית אתרים